مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلالات نارساخوانی (فصل 2)

بهترین ها برای شما این بار فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلالات نارساخوانی (فصل 2) را مطالعه می نمایید که به راحتی می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلالات نارساخوانی (فصل 2)

مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-اختلالات-نارساخوانی-(فصل-2)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات نارساخوانی (فصل دوم) در 51 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
تاریخچه نارساخوانی
اولین اشاره به اصطلاح نارساخوانی توسط یک پزشک آلمانی به نام 'برلین '(1872) صورت گرفت. وی این اصطلاح را برای توصیف یک فرد بزرگسال مبتلا به نارساخوانی اکتسابی به کار برد که در این مورد فرد به دنبال آسیب مغزی ، توانایی خواندن خود را از دست داده بود. برلین همچنین بیان کرد: 'اگر نقص در خواندن حروف چاپی شدید باشد، آن اختلال نارساخوانی است. در واقع نارساخوانی عضوی از خانواده بزرگ اختلال‌های زبانی یا 'آفازیا ' است که با مشکلاتی مانند اختلال در درک یا تولید زبان بیانی  یا هر دو مشخص می‌شود'. مدت کوتاهی پس از کشف برلین، در سال ۱۸۷۷، اصطلاح 'کوری کلمات' توسط یک پزشک دیگر به نام کاسمل  در توصیف یک بیمار بزرگسال آفازیک  که توانایی خواندنش را از دست داده بود، به کار برده شد. کاسمل همچنین معتقد بود که نشانه‌های فوق مربوط به نقص در ناحیه شکنج زاویه‌ای  چپ مغز می‌باشد (گاردیولا  و ۲۰۰۱؛ شیویتز ، ۲۰۰۳). شاید نخستین گزارش درباره بیماران مبتلا به کوری کلمات به سال ۱۶۷۶ باز گردد، زمانی که جان اسمیت  پزشک آلمانی، افرادی را مشاهده کرد که پس از ضربه ، تومور  یا صدمه مغزی، توانایی خواندن خود را از دست می‌دادند، در حالی که پیش از بروز آسیب مغزی چنین توانایی را داشتند؛ چیزی که بعدها به عنوان 'ناخوانی اکتسابی ' از آن نام بردند (به نقل از شیویتز، ۲۰۰۳). بدین ترتیب شارکوت  (۱۸۸۷)، اصطلاح الکسیا را به عنوان فقدان کامل توانایی خواندن تعریف کرد. سرانجام بت من  (۱۸۹۰)، الکسیا یا دیسلکسیا را به عنوان شکلی از یادزدودگی کلامی  نام برد که در آن فرد مبتلا، حافظه مربوط به معنای قراردادی  نمادهای ترسیمی  را از دست می‌دهد.

کار دجرین  (1892) در زمینه نارساخوانی بسیار ابتکاری بود. وی علت مشکلات خواندن را مربوط به آسیب در لب آهیانه‌ای و بخش‌های میانی و پیشین لب پس‌سری چپ می‌دانست. به طور کلی در این زمان به نارساخوانی به طور اساسی به عنوان یک ناتوانی با منشا عصب‌شناختی نگاه می‌کردند که از راه یک آسیب مغزی ایجاد می‌شد، آنچه امروزه به طور معمول به عنوان نارساخوانی اکتسابی نامیده می‌شد؛ در حالی که نارساخوانی می‌تواند در طول رشد کودک نیز گسترش یابد؛ بنابراین به منظور کشف نارساخوانی تحولی، وجود پزشکان یا معلمانی که به تحول شناختی کودکان و نوجوانان توجه خاصی داشتند، ضروری به نظر می‌رسد (به نقل از گاردیولا، 2001).
شروع توجه به نارساخوانی تحولی بیش از یک صد سال قبل در انگلستان رخ داد. در پایان قرن نوزدهم جو علمی در انگلستان که از راه فرهنگ پیشرفته دانشگاهی، کنجکاوی هوشمندانه محققان و منابع غنی انسانی، اقتصادی و حرفه‌ای بزرگ تغذیه می‌شد، در این زمینه بسیار تحریک‌کننده بود. نارساخوانی تحولی برای اولین بار در یکی از مجلات تخصصی و در میان بیشتر متخصصان به خصوص چشم پزشکان مطرح شد. به این دلیل در طول مراحل اولیه مطالعه نارساخوانی تحولی، این اختلال همواره به عنوان یک اختلال مربوط به سیستم بینایی توصیف می‌شد. در بیست و یکم دسامبر 1895، یک جراح بینایی اسکاتلندی به نام جیمز هنشل وود  مقاله‌ای درباره حافظه دیداری و کوری کلمات منتشر کرد. این مقاله الهام بخش پرینگل مورگان ، پزشک، برای توصیف موردی یک پسر 14 ساله باهوشی بود که نمی‌توانست خواندن را یاد بگیرد. مورگان این پسر نوجوان را این گونه توصیف کرد: 'او همیشه یک پسر باهوش و چابک بود که در هیچ زمینه‌ای مشکل نداشت به جز این که به رغم تلاش بسیار معلمان در مدرسه و حتی در خانه، فقط می‌توانست کلمات تک هجایی  را بخواند. او در خواندن اشکال و در محاسبات ریاضی عملکرد خوبی داشت. معلمان معتقد بودند که در صورت دریافت آموزش مناسب، او می‌تواند به یک دانش آموز بسیار موفق در مدرسه تبدیل شود. مورگان بیان کرد: 'کوری کلمات' که پیش از این توسط محققان به کار می‌رفت، در واقع نوعی اختلال تحولی می‌باشد که ممکن است در کودکانی که از دیگر جهات سالم هستند، نیز بروز کند. مطالعه اختصاصی مورگان در این زمینه آغازگر مرحله تشخیص افراد نارساخوان بود که توسط گروه دیگری از متخصصان چشم پزشک مانند توماس و فیشر  (1950) و کالینز و استیفنسون  (1907) نیز پیگیری شد. بدین ترتیب بعدها از مورگان به عنوان پدر نارساخوانی یاد شد (به نقل از خسروجاوید، 1387).
هر چند که مورگان به عنوان پدر نارساخوانی تحولی شناخته شد ولی بنیانگذار مطالعه نارساخوانی 'هنشل وود' بود که بین سال‌های 1896 تا 1911 به انتشار مجموعه مقالات و گزارش‌هایی در توصیف موارد بالینی نارساخوانی پرداخت و احتمال ارثی بودن آن را پیشنهاد داد؛ همچنین وی زمینه آگاهی اجتماعی و بالینی لازم برای بررسی دقیق‌تر و گسترده‌تر این اختلال را فراهم نمود. از نظر هنشل وود، 'کوری کلمات مادرزادی '، به دنبال نارسایی در اکتساب و ذخیره‌سازی  اشکال دیداری حروف و کلمات در مغز به وجود می‌آید و در طول دوره‌های مختلف، پایدار می‌ماند. این نارسایی، ارثی اما قابل درمان است و اغلب در پسران دیده می‌شود (به نقل از گاردیولا، 2001). از جنبه عصب-زیست‌شناختی، تفاوت بین دو شکل کوری کلمات اکتسابی و مادرزادی مربوط به نحوه قرارگیری آسیب در سیستم‌های عصبی است. در شکل مادرزادی این اختلال، نقص در سیم‌کشی مغزی  در دوران رشد جنینی  وجود دارد و این نقص به یک سیستم عصبی خاص که برای خواندن به کار می‌رود، محدود می‌شود. در حالی که در نوع اکتسابی اختلال، یک آسیب به مغز، کار سیستم عصبی را مسدود می‌سازد و ممکن است این آسیب به دیگر مناطق مغزی نیز گسترش یابد (به نقل از شیویتز، 2003).

فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلالات نارساخوانی (فصل 2) به شرح زیر می باشد:
تاریخچه نارساخوانی
تعریف و توصیف نارساخوانی
طبقه‌بندی اختلال‌های خواندن
مراحل رشد خواندن
فرایند یادگیری خواندن
شیوع نارساخوانی
رویکردهای تبیینی اختلال نارساخوانی
تقارن نیمکره‌های مغز
عوامل دیداری
عوامل شناختی و پردازشی
فراشناخت
عوامل وراثتی
خودکاری
عوامل عصب‌شناختی
عوامل مبتنی بر مغز
مخچه و نارساخوانی
تحلیل نقش سایر بخش‌های مغز در نارساخوانی
تفاوت‌های عملکرد افراد عادی و بیمار
عوامل توام با نارساخوانی
ویژگی‌های اختلال نارساخوانی
پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور
پیشینه پژوهشی در دیگر کشورها
منابع فارسی
منابع لاتین


دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: مباني نظري و پيشينه پژوهش (فصل دو) روشهای درمان نارساخوانی پیشینه تحقیق نارساخوانی چیست؟ ادبیات نظری انواع نارساخوانی مباني نظري نارساخوانی در کودکان علل نارساخوانی تعريف اختلال خواندن درمان و آموزش کودکان نارساخوان پيشينه نظري اختلال

مطالب مرتبط

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلالات نارساخوانی (فصل 2)


ادبیات و پیشینه تحقیق نظریه های رضایت زناشویی (فصل دوم پایان نامه)

طرح توجیهی و کارافرینی تاسیس عکاسی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت و انگیزش شغلی (فصل دوم)

ادبیات نظری و سوابق تحقیق تعاریف و مفاهیم اشتياق شغلي (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتماد در سازمان(فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اهداف آموزش و پرورش دوره ابتدايي (فصل دوم)

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت شغلی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خانواده و شیوه های فرزندپروری(فصل دوم پایان نامه)

بهینه سازی استخراج ترکیبات فنلی، آنتوسیانین و بازده عصاره و بهینه یابی میزان اثر قدرت احیاکنندگی آهن

ادبیات نظری و فصل دوم عملکرد تحصیلی(فصل 2 پایان نامه)